16 Липня, 2024
Мобілізація по-новому: хто має оновити дані про авто в ТЦК і кому загрожує штраф до 60 тисяч

Мобілізація по-новому: хто має оновити дані про авто в ТЦК і кому загрожує штраф до 60 тисяч

Посадова особа відповідатиме за те, що дані про транспортні засоби не були надані вчасно до ТЦК.

На власників автомобільного транспорту в Україні чекає неприємний сюрприз, який пов’язаний з мобілізацією та оновленням даних. tsn.ua

Якщо керівник підприємства, установи чи організації не оновить дані про зареєстровані транспортні засоби (ТЗ), йому загрожує чималий штраф.

Правознавці кажуть, що відповідно до постанови Кабміну №1921, керівники підприємств, установ та організацій щороку до 20 червня і 20 грудня подають до ТЦК та СП інформацію про наявність транспортних засобів і техніки, вказують їх технічний стан, а також про громадян, які працюють на транспортних засобах і техніці.

Якщо власник завчасно не оновить дані, йому загрожує штраф від 2 до 3,5 тисячі неоподаткованих мінімумів, а це – від 34 000 до 59 500 грн.

Кого стосується оновлення даних про ТЗ

За словами адвокатки Таміли Алексик, новина про необхідність оновлення даних на ТЗ дійсно хвилює багатьох українців, адже стосується величезної кількості громадян.

“Оновлення даних щодо транспортних засобів передусім стосується підприємств, установ та організацій і регулюється постановою уряду №1921. Дійсно, за порушення оновлення даних статтею 210-1 КУпАП передбачений штрав у разі ненадання інформації до ТЦК у терміни, встановлені згаданою постановою уряду”, – розповідає ТСН.ua адвокатка Таміла Алексик.

Фахівчиня каже, що виконати вимогу постанови мають як великі,так і малі підприємства, установи та організації, зокрема транспортні, наприклад, КП “Київпастранс”. У встановлені законом терміни до 20 червня і до 20 грудня керівництво підприємства має надати інформацію до ТЦК та СП про зареєстровані транспортні засоби.

“Якщо порушити це правило та не надати своєчасно інформацію до ТЦК, тобто зробити це зумисно, то за такі дії може бути накладено штраф на підприємство. Керівник зобов’язаний надати дані добровільно, вчасно та відповідно до вимог закону”, – пояснює Таміла Алексик.

Винятки: тривоги, відключення світла та ракетні удари

Адвокатка додає, що також варто враховувати виникнення форс-мажорних обставин. Наприклад, часті повітряні тривоги, довготривалі відключення світла або ж, не дай Боже, приліт ворожої ракети чи БпЛА.

“Враховуючи форс-мажорні обставини, керівник може не надати до ТЦК та СП дані вчасно, тобто невмисно порушити терміни надання документів. Тож представникам ТЦК ще потрібно буде довести, що власник має сплатити штраф”, – зауважує адвокатка.

За словами Таміли Алексик, маючи на руках фіксацію форс-мажорних обставин, керівник підприємства, установи або організації має право оскаржити рішення ТЦК у суді.

“Відповідно до КУпАП, відповідність за невчасно оновлені дані лежить на керівникові підприємства, але штраф на нього може накладатися як на фізичну особу. Тобто конкретна посадова особа відповідатиме за те, що дані про ТЗ не були надані вчасно до ТЦК”, – зауважує Таміла Алексик.

Вона додає, що ця ж посадова особа може оскаржити постанову в суді – довести, що перепоною стали саме форс-мажорні обставини.

“Якщо такі обставини відсутні, і інформація зумисно не подавалася завчасно до ТЦК і керівник свідомо пішов на те, щоб приховати цю інформацію та ухилитися від оновлення даних, то відповідальності йому не уникнути. Потрібно розбиратися, де перебувають ТЗ та як і на кого вони зареєстровані”, – пояснює адвокатка.

Можливо, ТЗ вже були зняті з обліку чи зареєстровані на іншу особу. В такому разі керівникові підприємства, установи або організації доведеться відповідати за неправдиву інформацію, яка була надана до ТЦК. Наприклад, за підприємством зареєстрований транспортний засіб, але його стан насправді такий, що він вже не може експлуатуватися.

По 10 автомобілів на одну особу

До речі, є такі установи та організації, де за керівником зареєстровано до 10 та більше авто. З них, наприклад, у робочому стані лише два, а інші потребують капітального ремонту або були розібрані на запчастини.

“Звісно, що у такого власника можуть бути проблеми, бо якщо транспортний засіб був розібраний на запчастини, таке авто має бути вчасно знято з обліку. А керівникові потрібно надавати інформацію до ТЦК на всі закріплені за ним авто і зазначати, в якому технічному стані перебуває кожне з них”, – каже адвокатка.

В таких випадках Таміла Алексик рекомендує керівникам підприємства або організації завчасно знімати ТЗ з обліку, тим паче, якщо авто використовується як донор для інших автомобілів.

“Бо виходить, що ТЗ зареєстрований, але його фактично у керівника немає. Тому перед наданням такої інформації до ТЦК варто все детально перевірити. Бо коли авто буде потрібне під час оборони країни, а його насправді немає, то керівникові підприємства доведеться відповідати за неправдиву інформацію, яка може завдати шкоди ЗСУ”, – пояснює адвокатка.

Чого очікувати звичайним власникам ТЗ

За словами Таміли Алексик, урядова постанова частково стосується і звичайних автовласників.

“Урядовий документ прописаний витіювато. У ньому більше йдеться про керівників підприємств, установ та організацій. А про звичайних автовласників сказано, що вони можуть у добровільному порядку надавати на потреби армії свій ТЗ. До речі, у ЗМІ раніше зазначалося, що норма не стосуватиметься тих, у кого зареєстрований лише один автомобіль. Але наразі сказати, що так буде стовідсотково, не можна, станом на зараз це ще нічим не врегульовано”, – зауважує Таміла Алексик.

Адвокатка підкреслює, що відповідальність за статтею 210 існує і для звичайних громадян у разі порушення законодавчих норм про мобілізацію, але конкретної вказівки, що вони зобов’язані надавати інформацію про ТЗ до ТЦК – такого немає.

“Норма про те, що власник має надати інформацію про ТЗ до 20 червня або 20 грудня, стосується лише керівників підприємств, установ та організацій. Станом на зараз нема якихось обов’язкових норм щодо надання такої інформації від звичайних громадян. Але водночас у статті 210-1 Кодексу про адміністративні правопорушення бачимо, що там відповідальність може бути і для звичайних громадян, якщо вони порушили закон про мобілізацію та оборону. Але поки що зазначені штрафи застосовуватимуться лише для керівників підприємств, установ та організацій”, – зауважує адвокатка.

Власники одного авто можуть не хвилюватися

Вона додає, що приватні особи наразі не зобов’язані надавати інформацію про ТЗ до ТЦК та СП. Прописано лише, що вони можуть це зробити, але не зазначено, як саме це відбуватиметься. Термінів надання інформації щодо ТЗ від звичайних громадян поки не існує.

Тобто відповідальність за порушення законодавства у випадках, наприклад, вилучення транспортного засобу чи необхідності його вилучення або отримання для потреб оборони прописана, але як це буде на практиці – невідомо, бо немає прописаного порядку.

“Для керівників підприємств, установ та організацій чітко прописано: як вилучається ТЗ, як складається відповідний акт, є порядок відшкодування збитку в разі пошкодження ТЗ. А от для фізичних осіб це не прописано. Можливо, для цього діятимуть положення цивільного законодавства, але наразі жодної конкретики немає. Тобто звичайним автовласникам з цього питання хвилюватися поки не потрібно, лише керівникам підприємств, установ та організації”, – підсумовує Таміла Алексик.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *